فاضلاب پالایشگاه ها   

تصفیه فاضلاب صنعتیفاضلاب پالایشگاه ها بشدت آلوده بوده و لازم است که بروی آن پیش تصفیه صورت گیرد و سپس توسط سایر فرآیندها تصفیه گردند. استفاده از دستگاههای جدا کننده API بمنظور پیش تصفیه محدود شده است و بیشتر به عنوان ابزار کنترل از آنها استفاده می شود. جداکننده های API بسته به نوع مواد موجود در فاضلاب، مقدار لکه های نفتی را به 50 – 15 میلی گرم در لیتر کاهش می دهند و برای فاضلاب های امولسیون شده هیچ نوع حذفی را انجام نمی دهند.

لخته سازی شیمیایی همراه با شناورسازی با هوای محلول برای این نوع فاضلاب ها بسیار توصیه شده است. برخی اوقات جداکننده های API نمی توانند برای تصفیه به تنهایی کافی باشند و استفاده از صافی های منعقد کننده یا سیستم لخته ساز از نوع چورون (chevron) می تواند عملکرد API را افزایش دهد. برای فاضلاب های با دبی کم از یک پیش فیلتر استفاده می شود و سپس از یک فیلتر مخلوط کننده فولادی کارتریج همانند فیلترهای ساخته شده توسط سرفیلکو(Serfilco)، پال(Pall) و دیگر فیلترها استفاده می شود. این نوع سیستم ها به خوبی کار می کنند و قادرند روغن های آزاد را به کمتر از 15 میلی گرم در لیتر کاهش دهند. تصفیه هوازی از نوع لجن فعال نیز برای تصفیه این نوع فاضلاب ها استفاده می شود. در این گونه موارد لجن های ته نشین شده حاوی انواع مختلفی از مواد می باشند که می توانند باعث ایجاد سمیت شوند.

برای استفاده از سیستم های هوازی جهت تصفیه فاضلاب پالایشگاها، لازم است که ابتدا آزمایشهای پایلوت انجام گیرد تا عملکرد سیستم در طولانی مدت مشخص گردد. در این نوع فاضلاب ها مساله شوک بار آلی نیز مهم می باشد. به این منظور خنثی سازی در این موارد اکیداً توصیه می شود. هوادهی گسترده نیز برای تصفیه فاضلاب پالایشگاه ها می تواند به خوبی مورد استفاده قرار گیرد. فاضلاب صنایع پالایشگاهی نیز غنی از مواد کربنه می باشد و در عوض مقدار نیتروژن و فسفر کمی دارند. بنابراین در برخی از موارد برای تامین منبع نیتروژن و فسفر و همچنین ارگانیسم های زنده، این نوع فاضلاب ها را با فاضلاب های شهری مخلوط می کنند. باید به این نکته توجه شود که خصوصیات فاضلاب روغن های گیاهی متفاوت تر از فاضلاب حاوی روغن های نفتی می باشد و در انتخاب روش تصفیه باید به این نکته توجه کافی گردد.